keyboard_arrow_up
hhART

Historiek,
Heilig Hartkerk Aalst.

Er was reeds van vóór de Eerste Wereldoorlog sprake van de nood aan een nieuwe parochie “over de Dender” te Aalst, met o.a. de Hertshage, de Bredestraat en de Ouden Dendermondsesteenweg als gebied. Dat gebied op de rechteroever van de Dender omvatte een arbeiderswijk en een aantal boerderijen, die wat afgelegen lagen van de O.-L.-Vrouwkerk van Mijlbeek, van de dekenale Sint-Martinuskerk en van de Sint-Jozefskerk.

De oorlog van 1914-1918 trad als een spelbreker op om die nieuwe parochie te stichten, maar de toenmalige deken van Aalst, Kanunnik Roelandts, beloofde toen een kapel ter ere van het Heilig Hart te bouwen, indien Aalst van vernieling gespaard zou blijven.

Na de oorlog achtte de bisschoppelijke overheid de tijd gekomen om op de rechteroever van de Dender, over de Zwarte Hoekbrug, de nieuwe parochie op te richten, die toegewijd zou worden aan het Heilig Hart van Jezus. Bij koninklijk besluit van 8 december 1925 werd de parochie erkend. Op 10 maart 1926 werd E.H. Renatus Kockuyt als pastoor benoemd. Hij fungeerde voorlopig “zonder kerk” vanuit de dekenale kerk van Sint-Martinus.

Burgemeester Felix De Hert deed destijds afstand van een perceel grond voor de nieuwe kerk langs de Oude Dendermondsesteenweg (thans Dokter De Moorstraat, op deze grond staat nu de H. Hartkring). De kerkfabriekraad, die voorgezeten werd door Kamiel Podevijn, achtte die ligging te weinig centraal en ook te veel ingesloten. Daarom gaf hij de voorkeur aan een grond die geschonken werd door de heer Cyriel Coen en door Senator De Blieck, waar nu de kerk staat.

De kerkfabriekraad duidde architect Arthur Van Overstraeten aan als ontwerper van het op te richten kerkgebouw en eind november 1927 belastte hij de firma Van Pottelberghe, uit Erembodegem-Terjoden, met de ruwbouw. Op 17 juni 1928 legde Bisschop Honoré Coppieters, oud-deken van Aalst, de eerste steen en op 10 augustus 1929 werd de kerk opengesteld voor de eredienst. Op 8 juli 1930 volgde de plechtige inwijding van de kerk door deze Bisschop. Op 19 juli 1935 werd de parochie plechtig toegewijd aan het Heilig Hart.

Bron en foto's: ©padro dekenaat aalst